در پاسخ به مطلب « مدیران ارشد دستگاه های دولتی، این پرسشها را چگونه پاسخ بدهیم؟!


یزدفردا "وارده :چندی پیش به مطلبی با عنوان«مدیران ارشد دستگاه های دولتی، این پرسشها را چگونه پاسخ بدهیم؟! » از «رضا سلطانزاده»که سالها قبل از فعالیت رسانه ای خود ، از مسئولان یزد به شمار می رفت، برخوردم. مطلبی که در آن با استناد به قانون اساسی به طرح سئوالاتی پرداخته شده بود، جالب اینکه با طرح اینگونه سئوالات، سئوالات دیگری در ذهن اینجانب ایجاد شد .

اولین ومهم ترین پرسش اینکه مگر نه اینکه «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته»؟

بگذارید جواب این سئوال را بدهم، آری هر انسان آزاده و وارسته از پلیدیهای دنیای دنی در قبال جامعه خود مسئول است. علاوه بر این؛ جامعه ما ، یک جامعه اسلامی است و هر یک از ما ، افزون بر مسئولیتهای اجتماعی ، انسانی و بایسته های وجدانی، در قبال آحاد افراد جامعه، نوعی مسئولیت دینی نیز داریم.

سئوال دوم اینکه آیا همگان در برابر قانون یکسان نیستند؟؟ آیا قانونی وجود دارد که بر اساس آن بین منتقد و غیر منتقد ، رئیس و مرئوس و روزنامه نگار و روزنامه خوان و ... در قبال قانون فرقی گذاشته شود؟!

اگر بگوئید که این چنین قانونی وجود دارد، لازمه اثبات این ادعا، ارائه آن قانون است و اگر بگوئید که اینچنین قانونی وجود ندارد، پس نتیجه این می شود که بین منتقد و غیر منتقد ، رئیس و مرئوس و روزنامه نگار و روزنامه خوان و ... در قبال قانون تفاوتی وجود ندارد و همگان بسته به مسئولیت خود، وظیفه ای دارند و باید پاسخگو باشند والبته روزنامه نگاران و مدیران مسئول مطبوعات نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

پس هر روزنامه نگار منصف و معتقد ، بر اساس بند «ب» ماده دوم قانون مطبوعات وظیفه داردتا در «پيشبرد اهدافي كه در قانون اساسي جمهوري اسلامي بيان شده است» تلاش کند، اهدافی همچون اعتلای میهن اسلامی،حفظ وحدت اجتماعی،تبلیغ و ترویج ارزشهای انقلاب و آرمانهای حضرت امام(ره) و.... بنابر این نمی تواند به بهانه آزادی بیان، از انجام چنین وظایف و رسالتهایی که از درجه اهمیت بالائی برخوردار است سرباز زند.

یکی از رسالتهای مهم مطبوعات فرهنگ سازی و ارائه راهکار است، بدینگونه که مطبوعات همراه با انتقاد خود، باید به نوعی دین خود را به جامعه ادا کنند. مَثَل آن باید همچون مَثَل طبیبی حاذق باشد که درد را تشخیص داده و راه درمان را نیز نشان می دهد. که اگر اینگونه نباشد، می شود پزشکی که می گوید این بیمار اگر مداوا نشود، می میرد و علاوه بر اینکه راه درمانی تجویز نمی کند، تلاشی از خود نیز بروز نمی دهد. سخن درباره "آئینه یزد" است، در بادی امر، بسیاری از خوانندگان با تورق شماره های متعدد این نشریه، ناخودآگاه این سخن بر لب می رانند که نکند مملکت دچار تبی منتهی به مرگ شده است و دولت و نظام هیچ حرکتی در قبال مردم انجام نمی دهند و هر آنچه که شکل تحقق به خود می گیرد، مغایر با منافع ملت است.

به عنوان مثال در شماره 186 در مطلبی تحت عنوانی که حاکی از "گرانی" بود، به نوعی این نکته به خوانندگان القا می شد که افزایش قیمت به گونه ای نامعقول است که استخوانهای اقتصادی مردم را به سختی می فشارد. در حالیکه در متن همان مطلب از افزایش 1/1 درصدی قیمت گوشت گوسفندی و 8/0 درصدی قیمت مرغ سخن به میان رفته بود.

در این مطبوعه هرجا که سخن از دولت به میان آمده ، اینگونه به ذهن مخاطبین القا شده است که گوئی بی برنامگی، شتابزدگی و... جزء لاینفک اقدامات دولت است و دولت نهم و دهم تنها دولتی است که برآن نقد وارد است و می توان به عملکردش اشکال وارد کرد. با وجودی که در این دولت اقدامات زیر ساختی بسیار مهمی صورت گرفته است، اقداماتی که بعضا نوآورانه بوده و البته برخی از آنها نیز در دولتهای پیشین دارای سابقه بوده اما هیچ اقدامی صورت نگرفته تا دولت نهم و یا دهم به خود جرأت تحقق بخشیدن به آن را داده است. لیکن در نشریه آئینه یزد یا به آنها اشاره ای نشد و یا اگر اشاره ای شد در قالبهای جدی و طنز به سخره گرفته شد.

مگر نه اینست که برای اعتلای ایران اسلامی باید در راستای گسترش روح امید و نشاط در جامعه تلاش نمود؟! گسترش روح امید و نشاط در جامعه وظیفه آحاد مردم به ویژه اقشار خاصی همچون مسئولان، فرهنگیان و اصحاب رسانه است. شما که روزی مسئولیتی داشته اید، فرهنگی بوده اید و هم اکنون رسانه ای را در اختیار خود دارید، تاکنون برای تحقق این مهم چه کرده اید؟

از طرفی دیگر، شما که همچون آن مدیرانی که اشاره نموده اید و همچون سایر مطبوعات از امکانات بیت المال بهره برده اید. تا به حال چه نقشی را ایفا کرده اید؟

به نظر شما این همه ، مصداق « أتامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم» نمی شود؟ شاید بشود و شاید هم .... این نیز بگذرد

معمار کبیر انقلاب اسلامی به عنوان شخصیت بی نظیر قرن معاصر ،عارف ،فیلسوف ومرجع عالیقدر تقلید که رهبری حکیمانه ایشان باعث عزت و سرافرازی اسلام و مسلمین به ویژه پهنای میهن اسلامی شد ،از بازرگان  به عنوان پدر معنوی منافقان یاد کرد . اما به عنوان نمونه می بینیم در یکصد و چهل و هشتمین شماره آئینه یزد، به صورت مبسوط به معرفی مجموعه آثار بازرگان پرداخته شده و از وی به عنوان نواندیش دینی یاد می شود  و در کنار آن به صورت آشکار به معرفی افراد معلوم الحالی همچون هاشم آقاجری (که در اقدامی موهن و توهین آمیز مقلدین مراجع عظام را به م+ی+مون تشبیه کرده بود ) و همچنین تبلیغ غیر مستقیم و حتی مستقیم اعضای گروهک مطرود نهضت آزادی پرداخته شده است (که با نگاهی اجمالی به شماره های منتشر شده از این جریده ،از این دست موارد به وفور دیده می شود)سئوالی که پیش می آید اینکه مدیر مسئول این نشریه ،ازچه خط فکری تبعیت می کند؟   اگر بگوئیم بازرگان پس یعنی پدر معنوی منافقین و نفاق و مابقی قضایا و اگر بگوئیم امام(ره)پس چرا این همه تبلیغ از افرادی که بصورت آشکار به مقابله با آرمان های بلند امام راحل و رهبر عظیم الشان انقلاب می پرداختند  و می پردازند ؟ یا بازرگان ، یا امام (ره)کدامیک؟ دو نفر که در یک دل جا نمی شود.

البته سئوالهای دیگری نیز هست که تنها بدانها اشاره ای گذرا می شود؛

  • حالا که نام یزد بر تارک عنوان این نشریه قرار دارد، آیا نباید به گونه ای گسترده تر، فارغ از اخبار سایتها و خبرگزاریهای کشوری، اخبار یزد و لااقل اقدامات عظیم و ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی همچون راه اندازی واحد های صنعتی بزرگ،ایجاد بزرگراه ها ،خدمات رسانی به مناطق محروم و....درج شود ؟
  • در صفحه آخر شماره 185 سال 89 ،با توجه به بیانات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی و بیزاری مردم از فتنه گران در 9دی ماه 88،مدیر مسئول محترم نشریه بفرمایند چه توجیهی درخصوص آوردن خبر  سران فتنه  و استفاده از عناوینی همچون همچون نخست وزیر دفاع مقدس ،مهندس ، دکتر  و.....به دنبال چه هدف و مقصدی می باشند ؟
  • اگر مدیریت نشریه حقیقتا دفاع مقدس وحماسه های بی نظیر آن دوران پر افتخار را قبول دارد در کدام نشریه به ارزشهای آن دوران اشاره شده است ؟
  • راستی نظر مدیر مسئول محترم در خصوص  استعفای  بازرگان و همزمانی آن با تسخیر لانه جاسوسی آمریکای جنایتکار چیست؟.....و دهها سئوال از این دست که در آینده و به صورت مبسوط خواهیم پرسید.
  • در اغلب شماره های آیینه یزد ،تنها سرمقاله ای از مدیر مسئول آن درج می شود  و مابقی اخباری است که از سایتها و روزنامه ها  و خبرگزاریها آن هم از نوع تخریب و تحقیر و تضعیف دولت و..نقل شده است .آیا این یک کار فرهنگی ودرراستای وظیفه انشان مدعی فرهنگ است؟
  • درحالی که میهن عزیز اسلامی درآستانه  اجرای قانون هدفمند سازی یارانه هاست و رهبر عظیم الشان انقلاب از این طرح به عنوان آرزوی دیرینه ملت ایران یاد کرده اند نشریه شما در این رابطه چه اقدام مثبت و موثری انجام داده است ؟
  • وهزاران مطلب دیگر که در این مقوله،مجال بسط آن نیست ...
آیینه گر نقش تو بنمود راست     خود شکن ،آیینه شکستن خطاست

یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا